keskiviikko 25. kesäkuuta 2025

Markuksen evankeliumin loppu (16:9-20) - tekstikriittinen analyysi

Johdanto


Jokainen Markuksen evankeliumia lukeva henkilö huomaa, että evankeliumin viimeisissä jakeissa 16:9-20 on jotain häikkää. Esimerkiksi omassa Raamatussani (UT = Raamattu Kansalle vuodelta 1999) nämä jakeet on laitettu []-merkkien sisälle, jota seuraa alaviitemerkintä ”Jakso puuttuu joistakin käsikirjoituksista.” Tämän lisäksi jotkut muut raamatunkäännökset mainitsevat joitain muitakin vaihtoehtoja evankeliumin lopulle kuin jakeet 16:9-20, näin mm. englanninkieliset ESV ja NLT sekä uusi suomenkielinen UT2020.

Mistä on kyse? Lyhyesti sanottuna tämä on toinen esimerkki 12 jakeen mittaisesta lisäyksestä, joka on ajan saatossa tullut Uuden testamentin teksteihin (toinen esimerkki on aviorikoksesta tavattu nainen -kertomus Johanneksen evankeliumin 7 ja 8 luvun välissä). Tämän tekstin tarkoitus on avata reilusti ja kunnolla se, millaisia erilaisia haasteita Markuksen evankeliumin loppuun liittyy ja millaisia erilaisia lopetuksia eri käsikirjoituksista löytyy. Kyseessä on siis laaja tekstikriittinen analyysi. Tarkoitukseni on argumentoida, että (a) käsikirjoitusaineisto tukee selvästi näkemystä siitä, että jakeet 16:9-20 ovat myöhempi lisäys ja (b) Markus todella halusi päättää evankeliuminsa jakeeseen 16:8, eikä alkuperäinen loppu ole kateissa, kuten monet ovat väittäneet (mukaan lukien minä joitain vuosia sitten). 

lauantai 21. kesäkuuta 2025

Uusi luento aiheesta "Uuden testamentin teksti ja käsikirjoitukset"

Käy kuuntelemassa uusin luentoni Uuden testamentin tekstistä ja käsikirjoituksista. Luento toimii melko hyvänä perus johdantona aiheeseen. Käsittelen puheessani erityisesti neljää eri teemaa:

  1. Millä tavoin antiikin ajan teokset ovat säilyneet ja miten tämä liittyy tekstikritiikin tarpeeseen? Saat hyvän kuvan siitä, miten vähän meille on yleensä ottaen jäänyt tekstimateriaalia monista klassisista teoksista, kuten Tacituksen Keisarillisen Rooman historiasta. Uuden testamentin kohdalla pullat ovat paremmin uunissa, kun puhutaan (a) käsikirjoitusten määrästä, (b) sen historiallisen aukon pituudesta, joka on alkuperäisen tekstin ja parhaimman säilyneen käsikirjoituksen välillä ja (c) tekstimassan säilymisessä. 
  2. Mistä teoksista modernit Uuden testamentin käännökset tehdään? Saat lyhyen kuvauksen Nestle-Aland-nimisestä kriittisestä editiosta, sekä siitä, miltä tämä opus konkreettisesti näyttää. 
  3. Esimerkkejä tekstivarianteista. Esittelen neljä tunnettua tekstivarianttia eli sellaista kohtaa, joissa olemassaolevat käsikirjoitukset jakaantuvat. Monet näistä varianteista on helposti ratkaistavissa, kun taas toiset ovat hieman kinkkisempiä. Pahimmissa tapauksissa jotkut rakentavat teologisia näkemyksiään väärien varianttien varaan. 
  4. Kolme myyttiä. Esittelen ja ammun alas kolme myyttiä Uuden testamentin teksteihin liittyen. Ensimmäisen myytin mukaan Uusi testamentti on käännetty niin monta kertaa, ettei siihen voi enää luottaa (väite on naiivi); toisen myytin mukaan sen teksti on syvätasoon saakka turmeltunut (muslimien tahrif-oppi, jota tekstikriitikot eivät tunnista) ja kolmannen myytin mukaan "mitä vanhempi käännös, sitä parempi" (todellisuudessa mitä uudempi käännös, sitä paremmille teksteille se perustuu). 


Luento Sateet lähetä -illassa 16.6.2025

Jos haluat minut pitämään luennon aiheeseen liittyvistä teemoista esimerkiksi omaan seurakuntaasi, älä pelkää ottaa yhteyttä. Voit lähettää mailia osoitteeseen saarelanjanne[at]gmail.com.

Hyvää juhannuksen jatkoa kaikille!