Viikko sitten olin tuttuun tapaan opettamassa Uuden testamentin tekstikritiikin perusteita Ryttylän Kansanlähetysopiston apologialinjalla. Siihen jatkeeksi teimme Miikkan ja Santerin kanssa samasta aiheesta haastattelun Niiranen & Marjokorpi -ohjelmaan. Jaksossa käsitellään useita aihealueita, kuten Uuden testamentin tekstejä suhteessa muuhun antiikin ajan kirjallisuuteen. Käykäähän katsomassa!
torstai 25. syyskuuta 2025
keskiviikko 10. syyskuuta 2025
Mikä on 1. Korinttilaiskirjeen jakeen 8:3 alkuperäinen teksti?
Johdanto
Tässä tekstissä käsitellään tekstivarianttia, joka löytyy 1. Korinttilaiskirjeen jakeesta 8:3. Tarkoitukseni on osoittaa, että nykyisissä kriittisissä tekstilaitoksissa esitetty pääteksi on itse asiassa toissijainen ja jakeen todellinen lukutapa on se, joka löytyy papyrus 46:sta ja Klemens Aleksandrialaiselta. 1. Kor. 8:3:n alkuperäisessä tekstissä on lukenut ”mutta jos joku rakastaa, hän [todella] tietää”. Ainoastaan näin ymmärrettynä jakeiden 8:1-3 pointti voidaan ymmärtää oikein.
Ennen kuin voimme sukeltaa olemassaoleviin tekstivariantteihin, on syytä luoda hieman taustaa käsittelyn kohteena oleville jakeille.
maanantai 8. syyskuuta 2025
Textus Receptus vs. kriittinen teksti, osa 4: Apostolien teot
JOHDANTO
Saavumme kriittistä editiota (KE) ja Textus Receptusta (TR) vertailevassa tekstisarjassamme nyt Apostolien tekoihin. Löydät aiemmat tätä aihetta käsittelevät tekstit täältä: osa 1, osa 2, osa 3. Apostolien teoissa on kymmenen jaetta tai jaejaksoa, joissa kriittinen teksti eroaa merkittävällä tavalla TR:n tekstistä. Sisällysluettelo näkyy tässä:
2:30: Jumala asettaa Daavidin jälkeläisen, Kristuksen, valtaistuimelle
4:25: Pyhän Hengen kautta
8:37: Etiopialaisen hoviherran uskontunnustus
9:5-6: Lisäyksiä ja harmonisaatiota jakeiden 22:10 & 26:14 kanssa, mutta täysin ilman kreikankielisten tekstien tukea
10:30: ”(Paastosin ja) rukoilin”
15:34: Mutta Silas päätti kuitenkin jäädä heidän luokseen…
16:7: Jeesuksen Henki ei sallinut sitä
23:9: ”Älkäämme taistelko Jumalaa vastaan!” (harmonisaatio, jae 5:39)
24:6-8: Selitys Paavalin kiinniottamisen hetkeen
28:29: Juutalaiset lähtivät pois väitellen kiivaasti keskenään
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)